De verzekeringsmakelaar van de toekomst
Rapport
16-10-2025
Laura Hollerich
Tegen 2030 zullen verzekeringsmakelaars op fundamenteel andere manieren werken, gedreven door veranderende klantbehoeften, technologische transformatie en innovatieve nieuwe productaanbiedingen die waarde creëren.
Rapport EY USA
Executive Summary
- Wanneer generatieve AI (GenAI) de doorlooptijd van offerte tot polis met wel 75% verkort en het aantal interacties vóór indiening met 50% vermindert, verschuift het belangrijkste concurrentievoordeel voor makelaars naar gespecialiseerde kennis, waardevolle inzichten en het vermogen om klanten te verbinden met op maat gemaakte verzekeringsoplossingen.
- Met 400.000 openstaande vacatures voor tussenpersonen en een verloop van 50% in de komende vijf jaar, zullen producenten nieuw talent zoeken uit niet-traditionele bronnen en creatieve wervings- en retentiestrategieën omarmen.
- De sterkere nadruk op klantrelaties en adviesdiensten zal de beloningsmodellen voor tussenpersonen fundamenteel veranderen.
- Innovatieve nieuwe producten en diensten zullen klanten beter beschermen, de verzekeringskloof helpen dichten en groei stimuleren voor zowel tussenpersonen als verzekeraars.
- Toenemende toezichthoudende druk – en de daaruit voortvloeiende stijging van de nalevingskosten – zal een golf van consolidaties en overnames veroorzaken.
[....]