
Dynamic pricing: een opkomende trend
‘Dynamic pricing ontwikkelt zich snel tot een opvallende trend in de verzekeringswereld,’ zegt Janssen. ‘Door realtime data te gebruiken om premies aan te passen, kun je als verzekeraar hyper-gepersonaliseerde tarieven aanbieden. Dit stelt verzekeraars in staat direct in te spelen op marktontwikkelingen, veranderend klantgedrag en prijsstrategieën van concurrenten.’
Van Buuren voegt daaraan toe, ‘Verzekeringsbedrijven moeten prioriteit geven aan het integreren van dynamic pricing in hun pricingstrategie om de markt voor te blijven. Zonder deze aanpak lopen bedrijven het risico hun concurrentievoordeel te verliezen. Onze wereldwijde benchmark laat zien dat markten wereldwijd dynamic pricingmodellen integreren. De trend wordt waargenomen in geavanceerde pricingmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zwitserland en steeds meer in Nederland.’
‘Snelheid is bepalend voor het verschil tussen een succesvol en tegenvallend product. Hoewel klanten stabiele prijzen waarderen, leert de ervaring dat het aanbieden van op maat gemaakte marktprijzen lucratiever is. Dat betekent dat jij als verzekeraar winstgevender wordt door dynamic pricing toe te passen vanwege de flexibiliteit en reactievermogen,’ vervolgt Van Buuren. ‘We zien dynamic pricing al in veel andere sectoren, zoals luchtvaart, hospitality en e-commerce. In de Nederlandse verzekeringsmarkt is de verwachting dat dynamic pricing verder zal groeien naarmate verzekeraars hun data, modellering en bestuursprocessen verbeteren.’
[....]