
Technologie als troef
De eerste digitale innovaties kwamen verrassend genoeg niet van startups, maar van verzekeraars zelf. Zij zagen dat klanten sneller, eenvoudiger en zonder tussenkomst van een adviseur online producten afsloten. Om in dat speelveld relevant te blijven, startten ze ruim vijftien jaar terug al met eigen digitale labels. Die initiatieven boekten echter wisselend succes, sommige pioniers vonden schaal, anderen verdwenen geruisloos.
• Ditzo (a.s.r., 2007) groeide razendsnel tot 700.000 klanten met online zorg- en schadeverzekeringen, maar het merk werd in 2023 tegelijkertijd met het label de Europeesche opgeheven en geïntegreerd in het hoofdmerk a.s.r.
• InShared (Achmea, 2009) wist zich wél te onderscheiden met een 100 procent digitaal platform en een klantgericht model: de jaarbeloning. De technologie bleek zó schaalbaar dat het ook werd ingezet in Canada en Duitsland. In 2022 nam InShared de portefeuille van HEMA Verzekeringen over. Inshared is zelfs telefonisch niet bereikbaar; de ontwikkelde chatbot kan 99 procent van de vragen beantwoorden.
[....]