‘Nieuwe generatie medewerkers vraagt andere werkwijze’
Interview met Raymond Vink - Commercieel Manager CED Interim Professionals
De branche zucht onder de krapte op de arbeidsmarkt. Het is moeilijk aan goed opgeleide, nieuwe medewerkers te komen, terwijl het eigen corps aan schade-medewerkers langzamerhand vergrijst of zelfs al afscheid neemt. Herkenbaar?
Raymond Vink, Manager Interim Professionals bij CED, ziet dit toch genuanceerder. ‘Het arbeidsmarktprobleem in onze branche is minder eenduidig als het lijkt,’ trapt Vink af. ‘Eigenlijk kun je een drietal nuances onderscheiden:
Ze zijn er wel, maar ze blijven niet
‘Verzekeraars rekenen erop nieuwe medewerkers aan te trekken, zodat de oudere en ervaren medewerkers hun kennis en kunde kunnen overdragen. Maar deze nieuwe medewerkers hebben behoefte aan een ‘snelle prikkel’. Ze willen voortdurend iets anders dat past bij hun ontwikkeling. Je kunt ze dus geen lang opleidingstraject aanbieden en na 3 jaar eens kijken waar ze in de organisatie passen. Ze willen in één keer op de goede plek komen en daar opgeleid worden om met die kennis weer door te groeien.
Oog voor work-life-balance
‘Noem ze generatie X, Y of Z – deze generaties hebben een aantal zaken gemeen. Behalve de eerder genoemde behoefte aan een ‘snelle prikkel’ is dat ook hun visie op werk. Men zoekt niet langer lifetime-employment bij één baas, maar is wel bereid tot lifetime-learning. Daarnaast hebben ze een heldere kijk op hun work-life-balance en willen ze daarvoor veel doen én laten. Een beloning voor hun inzet hoeft dus niet standaard materieel te zijn, een investering in die ‘balance’ wordt steeds belangrijker.’
Durf te zoeken naar ander type mens
‘We moeten voor onze branche durven zoeken naar een ander type mens, met iets minder aandacht voor opleiding en papieren. De schadebranche heeft in toenemende mate behoefte aan mensen die snappen wat klantbeleving en hospitality is, aan mensen die verschillende ballen hoog weten te houden. Die kunnen denken vanuit het beste voor de gedupeerde, het beste voor de verzekeraar en het beste in termen van kosten – dát schaakspel. Deze nieuwe doelgroepen snappen die klantbeleving beter en kunnen daardoor ook beter een eventueel ‘nee’ uitleggen.’
Van uitdaging naar resultaat
Het mag duidelijk zijn dat de arbeidsmarkt ons allen de nodige hoofdbrekens geeft. Maar hoe kun je daarin toch succesvol zijn. Wij hebben gemerkt dat de gewone methodes van werving & selectie niet meer afdoende werken. Er zijn talenten genoeg in de markt, maar ze hebben al een baan of ze denken niet aan jou; in elk geval solliciteren ze niet. Je moet ze persoonlijk benaderen en een relatie met ze opbouwen voordat ze in beweging komen. Dat vraagt aandacht en vooral veel tijd.
We hebben daar een vak van gemaakt. Onze recruiters en talentsourcers zijn jonge mensen die de doelgroep begrijpen. En op eigentijdse wijze, met de ‘tone of voice’ van vandaag, via social media zorgen dat ze de jonge twintigers aanspreken en aan tafel krijgen. Binnen CED leren ze het vak en degenen die het in de vingers krijgen ontwikkelen zich als interim professionals verder in de markt.
Wil jij eens praten over de mogelijk heden binnen of samen met CED interim professionals, dan kom ik graag met je in contact.’
Lees meer over de mogelijkheden binnen CED Interim Professionals
Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst op 15 december 2020