vergrootglas
Vacatures voor Schade Specialisten
Edwin Grutterink

Verzekeren 2.0

Interview met Edwin Grutterink - General Manager Schade VIVAT

‘Technologie en big data zijn absoluut game changers voor de verzekeringsindustrie. Technologische toepassingen veranderen de risico’s terwijl data ons in staat stelt relaties te leggen en gedrag te voorspellen. Vertaald naar autoverzekeringen zal de eventuele komst van zelfrijdende auto’s een mogelijk positief effect hebben op de schadelast terwijl bijvoorbeeld het gebruik van telematics om het rijgedrag van consumenten te monitoren mogelijkheden biedt premies te personaliseren. Wat de toekomst ook biedt, wij zetten nu al vol in om die innovatieve verzekeraar van de toekomst te zijn.’

Edwin Gutterink, General Manager Schade, maakte begin dit jaar de overstap naar VIVAT. ‘Ik zit al ruim 20 jaar in het vak maar heb nog nooit een bedrijf getroffen dat zo vol voor de kansen gaat die de markt te bieden heeft. De afgelopen jaren is de organisatie vooral bezig geweest met de omslag naar een toekomstgerichte organisatie. Samen met onze aandeelhouder hebben we de ambitie om van VIVAT weer een topspeler te maken.’

Verzekeren 2.0
‘In dat kader versterk ik mijn team graag met een aantal nieuwe lijnmanagers. In het bijzonder een professional die de drive en de creativiteit heeft om de branche ‘motor’ weer gezond te kunnen krijgen. Net als bij andere verzekeraars staat onze autoportefeuille onder zware druk. De markt is zo competitief dat we elkaar eigenlijk het verlies niet gunnen en het premieniveau is structureel te laag. Wel valt er nog veel winst te behalen, bijvoorbeeld op het terrein van samenwerking binnen de keten, gedifferentieerde premiestelling of betere schadelastbeheersing.

Onze chinese moeder Anbang, van oudsher een autoverzekeraar, helpt ons daar stevig bij. Zij beschikken bijvoorbeeld over enorm veel ervaring met premiedifferentiatie op basis van data. Die ervaringen zijn we nu ook aan het toepassen en dat zal op niet al te lange termijn tot nieuwe proposities leiden. We zijn het verzekeringsbedrijf stevig aan het veranderen. De Lijnmanager geeft daar inhoud aan door veranderingstrajecten te leiden en teams te enthousiasmeren. Dat vraagt om visie, gedrevenheid en het vermogen collega’s te challengen. Collega’s die we overigens ook nog zoeken.

Schadebehandeling
‘Hoe we als organisatie ook zullen veranderen, een schade is voor de klant en voor ons als organisatie, het moment van de waarheid. Maken we het vertrouwen waar dat de klant in ons heeft gesteld? Schadebehandeling is dus eigenlijk een zeer belangrijk commercieel proces. Dat vraagt om dito professionals. Vakmensen die uitblinken in communicatie met de klant en oog hebben voor rendement. Al zijn we met behulp van technologie en data nog zo innovatief, het zijn uiteindelijk onze mensen die er voor zorgen dat onze klanten met een glimlach het gesprek beëindigen.’

Lees meer over de rol van Lijnmanager Acceptatie Motor of Schadebehandelaar.

Wil je dit interview verder delen?
Geplaatst: 6-1-2017
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Schadecarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp