Gelijke premie voor iedere klant, nieuw of loyaal
Verzekeraars: hogere winstmarges voor loyale klanten zijn onwenselijk
Tijdens de gesprekken gaven verzekeraars aan dat het onwenselijk is als loyale klanten hogere premies betalen dan vergelijkbare nieuwe klanten en dat het goed is dat de AFM hier aandacht voor heeft. Ook gaven de verzekeraars aan zich te herkennen in de cijfers, zij het dat een aantal verzekeraars fouten had gemaakt bij het aanleveren van de data voor het onderzoek.
Verschillende verklaringen voor hogere premies bij langere klantduur
Alle verzekeraars gaven aan dat ze klantduur niet meenemen bij het vaststellen van de hoogte van premies. De AFM heeft dan ook geen beleid aangetroffen waarbij de premies van loyale klanten stelselmatig worden verhoogd. Tegelijkertijd concludeert de AFM uit de gesprekken dat bepaalde manieren van beprijzen onvermijdelijk leiden tot hogere winstmarges voor loyale klanten. Het ging hierbij bijvoorbeeld om te lang doorlopende welkomstkortingen voor nieuwe klanten, pakketkortingen die alleen golden voor nieuwe klanten, of nieuwe proposities met lagere winstmarges die alleen door nieuwe klanten werden afgenomen. Daarnaast konden premiestabiliteit en solidariteit een rol spelen.
[....]