Adviessector in beeld gebracht door de AFM
De AFM geeft in Sector in Beeld een terugkoppeling van de data die zij heeft uitgevraagd bij financiële dienstverleners vanuit de MMAB. Verder komen hierin terug de resultaten van onderzoeken in onze sector die zij het afgelopen jaar heeft gedaan en de indrukken die de toezichthouder heeft gekregen van de kantoorbezoeken. Sector in Beeld wordt jaarlijks in november gepubliceerd.
De AFM geeft aan dat de sector op een kantelpunt zit vanwege technologische ontwikkelingen en AI. Ze ziet voor financiële dienstverleners een belangrijke rol bij het zorgen van financiële gezondheid voor consumenten. Daarom hecht de AFM veel belang aan een goede inrichting van de organisatie, zodat de belangen van de klant centraal staan en consistent worden meegenomen in bedrijfsprocessen en beslissingen. De AFM spreekt hierbij van borging van klantbelang. Dat is onderdeel van het onderzoek dat de AFM dit jaar en komende jaren doet bij ondernemingen.
Aanwezigheid en zichtbaarheid
De AFM geeft aan tevreden te zijn over de resultaten van het onderzoek. Het onderzoek is daarbij aanleiding voor een constructieve dialoog met ondernemingen. In het toezicht op onze sector streeft de AFM naar contact met de markt; niet op afstand maar via een dialoog om te begrijpen wat er speelt. Een voorbeeld daarvan zijn de kantoorbezoeken en aanwezigheid en zichtbaarheid op branchedagen. Feitelijk is deze aanwezigheid een uitnodiging van de AFM om in contact te treden voor wederzijds begrip. Voor de AFM is het een uitdaging om vanuit haar rol te communiceren met 6000 financiële dienstverleners.
[....]