schadecarriere.nl

Hoge schadefrequentie als indicator voor ongevallen met letsel

Nieuws
11-06-2024
Mark Maaskant
Mark Maaskant van DriverLinQ, specialist in schadepreventie: "Wagenparken met een schadefrequentie van 100% of hoger zijn geen uitzondering. Dit betekent dat elk voertuig minimaal één keer per jaar schade meldt."

Bij veel zakelijke wagenparken wordt aangenomen dat ongevallen met letsel onvermijdelijk zijn. “Het heet niet voor niets een ongeluk,” zegt men vaak. Een andere werkelijkheid komt naar voren uit een analyse door een gespecialiseerd bureau dat leasemaatschappijen adviseert op het gebied van verzekeringen. Deze analyse laat zien dat een hoge schadefrequentie een significante indicator kan zijn voor ernstige ongevallen.

 

Bedrijven reageren pas na forse premieverhoging

Mark Maaskant van DriverLinQ, specialist in schadepreventie, legt uit: “Als schadepreventie-specialisten komen wij meestal pas in actie nadat de wagenparkverzekeraar een forse premieverhoging heeft doorgevoerd. Dit gebeurt wanneer de premie/schade-verhouding uit balans is geraakt. Zo’n verhoging kost bedrijven veel geld en is ook voor de verzekeraar een ongewenste situatie. Wij helpen deze bedrijven grip te krijgen en te houden op hun wagenparkrisico’s.”

Schuldschades betrekken vaak een tegenpartij

“Wanneer wij in beeld komen, is het vaak te laat; de premie is al verhoogd en het aantal schades is aanzienlijk. Wagenparken met een schadefrequentie van 100% of hoger zijn geen uitzondering. Dit betekent dat elk voertuig minimaal één keer per jaar schade meldt. Dit betreft niet alleen kleine schades zoals paaltjes, maar ook ernstige 'schuldschades' waarbij een tegenpartij betrokken is, zoals achterop een voertuig rijden, voorrangsfouten en aanrijdingen met kwetsbare verkeersdeelnemers.”

Analyse van 371.000 voertuigjaren

Eelco van de Wiel van Fleet Insurance, een adviesbureau voor leasemaatschappijen, vult aan: “Bij een hoge schadefrequentie is de kans op een ernstige calamiteit ook veel groter. Onze steekproef van 371.000 voertuigjaren van leasevoertuigen in Nederland toonde een gemiddelde schadefrequentie van 39%. Dit betekent dat 39% van de bestuurders jaarlijks een schademelding doet. Bestuurders met een totale schadelast van meer dan €100K gedurende de leaseovereenkomst hadden een gemiddelde schadefrequentie van 123%. Dit geeft aan dat bestuurders met meerdere schademeldingen ook vaker betrokken zijn bij ongevallen met een tegenpartij.”

[....]

Lees verder op: Schade Magazine

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Klaverblad
51.000 - 82.000
Medior, Senior
Zoetermeer
Als Jurist Letselschade bij Klaverblad duik je in complexe letselschadedossiers. Je analyseert aansprakelijkheid, onderhandelt en stelt de klant centraal. Met een team van 7 letseljuristen werk je zelfstandig aan diverse...
Achmea
2.632 - 3.539
Junior
Apeldoorn
Als Medewerker Klantrelatie & Omgeving (D) - DTE bij Achmea voer je telefonische gesprekken over langdurige zorg, analyseer je complexe dossiers, breng je structuur en passend advies binnen wetgeving, ondersteun...
Top vacature
DEKRA People
Min. 3.500
Medior
Capelle aan den IJssel
Als Opleider Materiële Schade bij DEKRA People begeleid je teamleden in schadebehandeling en communicatie. Je signaleert veranderingen en verbetert dossierkwaliteit. Ontwikkel jezelf door uitdagende dossiers en til je team naar...
DEKRA
Marktconform
Junior, Medior, Senior
Bergen op Zoom
Als Schade-expert bij DEKRA inventariseer je schade na incidenten zoals stormen of lekkages en begeleid je benadeelden gedurende het hele proces. Je bepaalt het schadebedrag en handelt de schades af,...