Risicogestuurd advies: jij ziet wat AI niet ziet
“De toekomst is niet mens óf technologie, het is mens mét technologie. Voor adviseurs die dichtbij hun klant staan, biedt dit een kans hun advies nóg scherper en persoonlijker te maken.”
De opkomst van AI heeft alles versneld. Het analyseert razendsnel data. Legt verbanden. Signaleert opkomende risico’s. Kan ondersteunen bij het geven van strategisch advies. Voor velen voelt dit als een bedreiging. Wat blijft er over van menselijke expertise als algoritmes sneller en goedkoper zijn? En ze duizenden mensen tegelijk kunnen helpen zonder daar personeel voor aan te nemen?
‘In risicogestuurd advies draait het om nuance’
AI is geen vervanging voor menselijke expertise, stelt Arno gerust. “AI mist iets wat de menselijke adviseur wél heeft: empathie en het vermogen om tussen de regels door te lezen. Want waar AI ijzersterk is in het herkennen van patronen kan het de context van menselijke relaties niet inschatten. Die waardevolle eigenschap bezit de adviseur wel: hij kent zijn klant. Voelt in gesprekken aan wat niet wordt uitgesproken. Ziet zorgen die AI niet ziet. In risicogestuurd advies draait het precies om die nuance. Om inschatting en vertrouwen. Daar blijft de menselijke factor cruciaal.”
[....]