AI in de verzekeringswereld: drie hot topics met grote gevolgen
Nieuws
15-12-2025
Aakriti Bhatia
Ook de verzekeringswereld ontkomt niet aan AI. Waar veel processen jarenlang grotendeels handmatig, arbeidsintensief en afhankelijk van specialistische menselijke kennis waren, zien we nu een verschuiving naar digitale, datagedreven besluitvorming.
Verzekeraars experimenteren volop met algoritmen die claims analyseren, risicoprofielen opstellen en zelfs klantcommunicatie vormgeven. Het enthousiasme is groot, maar dat geldt ook voor de zorgen. Want hoe ver mag een verzekeraar gaan in het verzamelen en gebruiken van data? Wanneer wordt personalisatie discriminatie? En hoe houd je fraudeurs buiten in een tijd waarin ook AI voor hen een krachtig hulpmiddel is?
In dit blog belicht ik drie zogenoemde “hot topics” die momenteel centraal staan in de discussie over AI binnen de verzekeringswereld, namelijk:
- de inzet van generatieve AI in underwriting en claims;
- discriminatie door personalisatie;
- de opkomst van AI-fraude.
Samen laten zij zien hoe ingrijpend en veelzijdig de impact van AI is op een sector die traditioneel vooral draaide om voorzichtigheid en risicobeheersing
[....]