schadecarriere.nl

Het verhaal achter de cijfers

Blog
02-09-2024
Enno Wiertsema
Enno Wiertsema - Directeur Adfiz: 'Dat kale cijfers lang niet altijd alles zeggen, merken we ieder jaar opnieuw bij het samenstellen van Advies in Cijfers dat vandaag weer verschijnt. '

Eens in de zoveel tijd wordt me gevraagd hoeveel kantoren bij Adfiz zijn aangesloten. En elke keer weer antwoord ik dan dat dergelijke cijfers niet zoveel zeggen en dat ik het belangrijker vind om inzicht te geven in het marktaandeel dat al deze leden samen vertegenwoordigen. Want cijfers zijn net zo belangrijk als dat ze misleidend kunnen zijn. Als je er niet goed naar kijkt, ze niet goed begrijpt en ze niet goed interpreteert kan dat leiden tot onzinconclusies.  

Dat kale cijfers lang niet altijd alles zeggen, merken we ieder jaar opnieuw bij het samenstellen van Advies in Cijfers dat vandaag weer verschijnt. Door onderzoeken en studies van voor tot achter uit te pluizen, samen te brengen en echt te begrijpen, merken we dat het voor de beeldvorming nogal wat uitmaakt hoe je cijfers presenteert.  

Om je een voorbeeld te geven: uit onderzoek van het CBS, blijkt dat 79% van de Nederlanders goed scoort op digitale vaardigheden en tenminste over de basisvaardigheden beschikt (voor de EU ligt dat cijfer op 54%). 'Helemaal niet slecht', zou je denken. Maar als we inzoomen op deze cijfers en kijken naar de digitale vaardigheden per leeftijdscategorie zien we dat deze vaardigheden fors afnemen naarmate de leeftijd toeneemt. En dan blijkt ineens dat de digitale vaardigheid van 65 tot 75-jarigen tot onder de 30% is gezakt. En voor de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder zelfs tot onder de 20%. Als je rekening houdt met het gegeven dat Nederland ruim 3,6 miljoen 65-plussers telt, dan geeft dat toch ineens een heel ander beeld van hoe het met de digitale vaardigheid van (groepen) Nederlanders is gesteld.  

[....]

Lees verder op: adfiz.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Klaverblad
75.300 - 107.200
Medior, Senior
Zoetermeer
Als Propositiemarketeer Schade Zakelijk bij Klaverblad analyseer je trends en klantbehoeften, ontwikkel je proposities voor zakelijke schadeverzekeringen en werk je samen met marketing en sales om impactvolle oplossingen te creëren....
Rabobank
3.869 - 5.526
Medior
Breda
Als Verzekeringsadviseur Sector Bouw & Vastgoed Regio Zuid-West bij Rabobank ontwikkel en onderhoud je klantrelaties, adviseer je over verzekerbare risico’s, en vergroot je het marktaandeel samen met bancaire adviseurs. Je...
Zicht
3.052 - 4.577
Junior, Medior
Aalsmeer
Als Relatiebeheerder zakelijke verzekeringen (24-40 uur) bij Zicht ben je het aanspreekpunt voor zakelijke klanten. Je biedt deskundig advies over bedrijfsrisico's en werkt nauw samen met collega's. Verantwoordelijk voor offertes,...
Rabobank
2.832 - 4.045
Junior, Starter
Utrecht
Als Insurance Advisor - Early Career Program bij Rabobank ben je het eerste aanspreekpunt voor verzekeringsklanten. Je schakelt tussen mail, chat en telefoon, lost problemen op en werkt samen met...